Takto si získate každé publikum

Napísala 

John Sculley bol prezidentom spoločnosti PepsiCo, keď ho v roku 1981 lanáril Steve Jobs, pretože firma Apple naliehavo potrebovala niekoho s profesionálnymi skúsenosťami v marketingu. Keby Sculley ponuku prijal, jeho rodina by sa musela sťahovať na druhý koniec USA a pritom za menší plat. Sculley najskôr odmietol, no potom rozhodla jediná Jobsova veta: „Chceš do konca života predávať sladkú vodu, alebo chceš zmeniť svet?“

Steve Jobs presviedčať teda vedel. Ako to robil a čo sa od neho môžete naučiť, to podrobne analyzuje Camine Gallo v knihe Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse, ktorú vydalo v češtine vydavateľstvo Grada.

Carmine Gallo

Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse

Grada Publishing, 220 s.

Autor tejto knihy je externým spolupracovníkom takých médií ako Wall Street Journal, New York Times, Succes Magazine či CNBS, svoje články uverejňuje aj na businessweek.com a forbes.com. V životopise uvádza aj to, že pôsobil ako korešpondent televíznych spoločností CNN a CBS a ako poradca vylepšoval komunikačné schopnosti manažérov firiem Intel, Cisco, Google, Medtronic či Pfizer. Napísal niekoľko bestsellerov o marketingovej komunikácií a o tom, ako si získať pozornosť potenciálnych zákazníkov. Po predchádzajúcej knihe Tajemství inovací Steva Jobse (vyšla v češtine) vydala Grada aj túto novinku, v ktorej rozoberá tajomstvá skvelých prezentácií Steva Jobsa, Čím si Jobs dokázal podmaniť akékoľvek publikum? Tým, že nielen informoval a vzdelával, ale aj zabával a inšpiroval. Podľa autora tejto knihy bol legendárny spoluzakladateľ Applu Steve Jobs podmanivým rečníkom, majster nad majstrov prezentácie, ktorý dokázal počas prednášok o technických údajoch uvoľňovať v mozgoch poslucháčov dopamín, takže cítili to, čo im chcel povedať. Knižná novinka z Grady do detailov rozoberá postupy, vďaka ktorým sa môžete aj vy naučiť „predávať“ svoje nápady vierohodne a presvedčivo.

 

Ukážky z knihy Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse

Vaši poslucháči si kladú jedinú otázku: prečo by ma to malo zaujímať? Ak ju budete ignorovať, stratíte publikum. Ukážte, ako im to, čo prezentujete, zlepší život, a máte zákazníka. Myslite na to, že váš produkt im je ukradnutý. Zaujímajú sa predovšetkým o seba.

Sociálna sieť Twitter zmenila spôsob, akým spolu komunikujeme. Ak budete používať krátke kľúčové odkazy, ktoré nepresiahnu 140 znakov, dokážete predávať svoje nápady presvedčivejšie. Väčšina prezentátorov však popísať svoju firmu, svoj produkt či svoju službu jednou vetou nedokáže.

Steve Jobs menil digitálny svet bitov a bytov na divadelné predstavenia, ktorých cieľom bolo vzbudiť záujem a úžas. Obsahovali všetky stavebné kamene slávnych hier a filmov: konflikty, odhodlanie, zločincov i hrdinov.

Čas, počas ktorého dokážeme udržať pozornosť, sa stále skracuje. Mozog je lenivý nástroj, naložte mu veľa práce a ručím vám za to, že prídete o poslucháčov.

Základným princípom v literatúre, v humore i v prezentáciách Steva Jobsa je pravidlo troch. Ak budete váš príbeh rozprávať v trojčlennej štruktúre, vaše publikum bude vedieť odkiaľ prichádzate, kde ste a kam smerujete.

Rozdiel medzi úspešnými a neúspešnými podnikateľmi spočíva v húževnatosti. Húževnatosť vychádza z nadšenia. Keď človeku chýba nadšenie pre to, čo robí, nezvládne to. Vzdá sa.

Najsilnejšou stránkou Applu je schopnosť predstaviť veľmi zložitú technológiu obyčajným smrteľníkom tak, aby jej rozumeli. Vytvoriť niečo odlišné je ľahké. Úžasným sa to stáva až vtedy, keď si človek uvedomí, že táto odlišnosť v skutočnosti vychádza z hľadania prostej jednoduchosti.

Steve praktizoval zen-buhizmus. Ústredným princípom zenu je kanso, teda prostota a jednoduchosť. Jednoduchosť a eliminácia zbytočného je prvkom, ktorý Jobs využíval pri dizajne produktov a slajdoch v prezentáciách. Všeobecne sa ale zen objavuje takmer v celom jeho prístupe k životu.

V porovnaní s Billom Gatesom je Jobsova slovná zásoba jednoduchšia, jeho slovné spojenia sú menej abstraktné a jeho vety obsahujú menej slov. Často používa emocionálne zafarbené slová.

Ak chcete byť úspešní, robte to, čo považujete za zaujímavé a čo baví vás. Ako hovorí sám Jobs: vaše srdce vie, kde chce byť.

 

Posledná úprava 07.07.2022

Nájdete nás na FB