Mircea Eliade
INICIACE, RITUÁLY, TAJNÉ SPOLEČNOSTI
Portál, 238 s.
Prednášky, ktoré neskôr vychádzali knižne, písal pre všetkých záujemcov o duchovné dejiny ľudského rodu a o vzťah posvätného a profánneho v našich životoch. Tieto poznatky načrtol už v predchádzajúcich dielach: Šamanizmus a archaické techniky, Joga – nesmrteľnosť a sloboda a Kováči a alchymisti. Aj jeho neskoršie diela boli venované výskumu šamanizmu, jogy, kozmologických mýtov a dejín náboženského myslenia. Eliade je právom považovaný nielen za etnografa či etnológa, ale za filozofa náboženstiev, ktorý ukázal, že viera v čosi, čo nás presahuje, patrí k transcendentálnym potrebám ľudstva. Ak je potlačovaná, vedie k neurózam moderného človeka. Bol presvedčený, že to, čo z rituálov rôznych spoločností prežíva dodnes (nie však v podivných pseudoreligióznych ezoterických hnutiach), stále ponúka autentické odpovede na základnú otázku, aký zmysel má ľudský život.
Ukážky z knihy INICIACE, RITUÁLY, TAJNÉ SPOLEČNOSTI:
V tejto knihe by sme chceli predstaviť najdôležitejšie typy iniciácií, pričom sa zameriame predovšetkým na odkrytie ich hlbokého zmyslu, ktorý je vždy zmyslom náboženským: pretože zmena existenciálneho stavu sa uskutočňuje prostredníctvom náboženskej skúsenosti. Iniciovaný sa stáva iným človekom, pretože zažil náboženské zjavenie sveta a ľudskej existencie.
Jedným z charakteristických znakov špeciálnej kategórie iniciácie, v ktorej ide o povolanie medicinmana alebo šamana, je dôraz na osobnú skúsenosť. Mohli by sme povedať, že tí, ktorí podstupujú tieto náročné skúšky, sú predurčení – či už si to želajú, alebo nie – na to, aby sa podieľali na náboženskej skúsenosti, ktorá je omnoho intenzívnejšia ako tá, ktorú zažíva väčšina daného spoločenstva. Povedali sme: či už si to prajú, alebo nie, pretože človek sa môže stať medicinmanom či šamanom tak na základe vlastného rozhodnutia, ktoré spočíva v úsilí osvojiť si náboženské sily (tento druh sa nazýva „hľadanie“), ako aj na základe určitého volania („povolania“), ku ktorému dochádza vtedy, keď je človek donútený nadprirodzenými silami stať sa šamanom.
Iniciácia predstavuje jeden zo spirituálnych javov v dejinách ľudstva, ktorý je naplnený rôznymi významami. Je to čin, ktorý sa netýka len náboženského života daného jednotlivca, v modernom zmysle slova „náboženstvo“ – tento čin zasahuje celý jeho život. V archaických a primitívnych spoločnostiach sa človek vďaka iniciácii stáva tým, kým je a kým by mal byť; bytosťou otvorenou duchovnému životu a tým sa podieľa aj na kultúre. Iniciácia obdobia puberty zahŕňa zjavenie posvätného, čo pre primitívny svet znamená všetko to, čo dnes chápeme pod pojmom náboženstvo: celok náboženských a mytologických tradícií kmeňa. V mnohých prípadoch rituály puberty zahŕňajú, či už sa to deje tým alebo iným spôsobom, odhalenie sexuality, ktoré sa vo všetkých spoločnostiach existujúcich pred spoločnosťou modernou tiež podieľa na sfére posvätného. Iniciáciou teda prekonávame prirodzený spôsob bytia, ten, ktorý je charakteristický pre dieťa, a vstupujeme do kultúrneho spôsobu bytia, čo znamená, že sme uvedení do duchovných hodnôt. Mohli by sme takmer povedať, že pre primitívneho človeka je to práve iniciácia, ktorá odovzdáva ľuďom ich ľudský spôsob bytia, status človeka; pred iniciáciou sa človek ešte plne nerozvinul, nepozná ľudský údel, a to preto, že sa dosiaľ nezúčastňoval na náboženskom živote. Iniciácia predstavuje aj rozhodujúcu skúsenosť v živote každého jednotlivca, ktorá má podstatný význam, pretože až vďaka nej sa človek stáva schopný ujať sa celého spôsobu bytia, ktoré je príznačné pre dospelého človeka.
Túto knihu si môžete objednať v e-shope Martinus: