– Keď poviem slovo „marketing“, väčšina ľudí ho hneď spojí s reklamou a tá je už pre nich fuj. Ale málokto vie, že nástroje, ktorú fungujú vo svete marketingu, môžeme použiť aj v bežných každodenných situáciách a bude sa nám lepšie dariť. Keď ráno vstaneme a premýšľame, čo si oblečieme, v hlave beží proces rozhodovania, hodnotenia a výberu. Keď hľadáme partnera alebo plánujeme dovolenku, robíme si prieskum, porovnávame a zlaďujeme ideálne predstavy s realitou. To všetko je marketing. Na nevedomej úrovni jeho techniky používame často, len ich tak nenazývame.
K tomuto poznaniu ma priviedla moja vlastná kríza. Po sedemnástich rokoch spolužitia odo mňa odišiel otec mojej dcéry a oženil sa s inou ženou. Premýšľala som, samozrejme, prečo sa mi to stalo. Zle som si kedysi vybrala? Také dôležité rozhodnutie, ako výber otca pre moje dieťa, som robila za iných podmienok, aké nastali teraz. Bola som však vychovávaná v tom, že isté, pre život dôležité rozhodnutia sa nemenia. Môj otec, vzdelaný človek, ma učil, že ten, kto má charakter, názory nemení. Prišla som na to, že niektoré staré pravdy, na ktorých stál život predchádzajúcich generácií, už neplatia. Že zmeny sú nevyhnutné a práve marketingové nástroje nám dovoľujú urobiť ich bez pocitu viny.
Otázka, na ktorú som v čase krízy hľadala odpoveď, teda znela: je partnerský, kamarátsky, pracovný vzťah niečo, čo nutne musí vydržať po celý život? Siahla som po marketingovej metóde známej ako negatívny brainstorming, ktorá nás učí, že keď vyčerpáme všetky NIE, to posledné, čo nám zostane, je ÁNO. Nemôžem zmeniť fakt, že mám dcéru práve s týmto mužom, ktorý si teraz našiel novú partnerku a odišiel. Ale čo viem zmeniť, je môj názor na to. Ženy často roky budujú domov, rodinu a sociálne vzťahy, a potom príde jedno rozhodnutie inej osoby, celá stavba sa zosype a my na tých ruinách musíme postaviť čosi nové. Podobnú situáciu som v tom čase zažívala aj v práci: vybudovala som od základov úspešnú značku a jediné rozhodnutie nového majiteľa firmy všetko zmenilo.
V práci v takom prípade začínate odznovu. V súkromí sa ženy zvyčajne najskôr na chvíľu psychicky zrútia, no pomerne rýchlo začínajú hľadať záchytné body, robia sebareflexiu, analyzujú dôvody krízy, kedy sa to pokazilo, kde nastal bod zlomu, čo prehliadli, ktoré náznaky si nevšímali, čo sami urobili zle – a hľadajú cesty, ako ďalej. Alebo povedané odborným jazykom: stavajú nový marketingový plán, ktorý nie je odtrhnutý od reality a zahŕňa všetko to, čo doteraz zažili. A na tomto základe si postupne budujú nový život, postavenie a veľakrát aj domov.
Aby toho teda nebolo málo, zároveň s rozpadom vzťahu som tesne pred štyridsiatkou prišla aj o prácu. Rok som bola nezamestnaná, v nezávideniahodnej situácii, na živobytie a výchovu dcéry mi požičiavali rodičia; teraz, keď už mám prácu, im všetko splácam. Mám vedľa seba aj nového partnera, ktorý ma podporuje a inšpiruje. Až keď sa pozbierate z takého dna, v akom som sa ocitla, pochopíte známu pravdu, že problémy nevyriešite, keď ich na podvedomej úrovni nechcete riešiť. Akonáhle ich riešiť chcete, riešenie sa nájde. Mňa kríza našla nepripravenú, trvalo zopár mesiacov, kým som sa našla. Ale zároveň ma aj veľa naučila: že keď sa človek dostane na dno, má volať o pomoc; že práve vtedy najlepšie pochopí, aké má zázemie, akých má kamarátov, a ktorí z nich pri ňom budú stáť aj počas tejto ťažkej skúšky.
Začala som teda stavať nový marketingový plán, ktorého základom bola zmena, pochopenie a vďačnosť. Vzala som si to, čo som potrebovala, zo všetkého, čo som sa dovtedy naučila: aj z poznania, že svet nie je len hmota, že to je energia; aj z metódy Brandon Bays, ktorá mi v kríze veľmi pomohla; aj z feng šuej, ktorému sa už roky venujem; a aj z praktických marketingových nástrojov, pretože v podstate som racionálny typ. Zo všetkého som urobila mix, pridala k tomu vlastné skúsenosti a emócie, a vytvorila metódu osobného a duchovného rozvoja, ktorá pomáha ľuďom v kríze zmeniť seba aj svoj život k lepšiemu. Nástroje, ktoré sa kedysi osvedčili pri budovaní úspešnej značky minerálnej vody, som aplikovala na budovanie osobnej značky človeka. Pretože my každým svojim činom budujeme svoju osobnú značku. Naša rodina, vzdelanie, zvyky, rozhodnutia, doterajšie výsledky práce, to všetko dáva základnú charakteristiku človeka. V marketingovom jazyku sa tomu hovorí personal branding. Ponúkam koučovanie ľuďom, ktorí cítia, že potrebujú životnú zmenu, vediem semináre, počas ktorých nájdu svoje slabé i silné stránky, naučia sa napísať hviezdny životopis, pripravím ich na pracovný pohovor tak, aby dokázali zaujať a nájsť si novú prácu. A nová práca znamená vždy aj celkovú zmenu života, zdravé sebavedomie, spokojnosť.
O procese životnej zmeny platí, že začať sa dá v každom veku. Ako príklad uvediem pomerne časté prípady päťdesiatničiek, ktoré sa starali o domácnosť, vychovávali deti, pomáhali manželovi v podnikaní, viedli účtovníctvo, vybavovali veci na úradoch, organizovali pracovné večere, udržiavali sa, a manžel ich na vrchole jeho kariéry vymenil za mladšiu, reprezentatívnejšiu partnerku. Cítia sa zbytočné, neschopné, zúfalé. Pri hľadaní východiska z takejto životnej krízy tiež môžeme nasadiť marketingové nástroje: žena si zadefinuje, aké sú jej kvality, čo vie a čo by chcela robiť. Uvedomí si, že to, že roky viedla domácnosť a vychovala deti, varila, piekla, robila mužovi asistentku a účtovníčku, znamená, že má organizačné schopnosti. Že vie plánovať a ušetriť náklady. Že má kontakty. Že dokáže pripraviť oslavu pre väčšie množstvo ľudí. Že pečie fantastické koláče. A že by sa tým potenciálne mohla aj živiť. Keď si uvedomí, aké má schopnosti, posunie ju to ďalej. Túto techniku môže využiť aj človek, ktorý pár rokov pred dôchodkom prišiel o prácu, a ktorému tiež neostane iné východisko, len ísť ponúkať na trhu práce seba a to, čo vie. Namiesto pasívneho čakania zvolí proaktívny prístup a vydá sa na trh práce s vedomím hodnoty svojich skúseností, ktorých má viac, ako hociktorý absolvent. Zažila som už veľakrát takúto zmenu, keď ožil človek, ktorý už prestával veriť v budúcnosť.
Keďže som sama prešla podobnou bolestnou skúsenosťou, viem ľudí pripraviť na konkurzy a hľadanie práce tak, aby sa nebáli personalistov, aby boli na ich otázky pripravení. Aby si boli vedomí, že človek v zrelom veku je istá značka, že je osobnosť. A na pracovnom pohovore bude potom vystupovať ako partner, ktorý ponúka isté kvality, nie ako zúfalec, ktorý hľadá akúkoľvek prácu. Mladý absolvent je hľadač zamestnania. Päťdesiatnik na pohovore je v inej pozícii, on ponúka riešenia, prináša svoje vlastné nápady a skúsenosti, ktoré môže odovzdať mladším kolegom. A pritom je ešte dostatočne pružný na to, aby sa od tých mladších učil nové veci, takže profitovať budú všetky generácie.
Ale ten človek musí chcieť. Nesmie si hľadať prácu ako zatrpknutý človek zničený životom, s pocitom, že toto je už konečná, na ktorú nikdy nechcel doraziť. Ak sa rozhodne pôsobiť takto, nikto iný s tým nič neurobí. No ak si dá záležať na príprave a analýze svojich silných stránok aj slabín, zistí, že ešte toho môže dokázať veľa. Ak dosiaľ pestoval kaktusy ako koníček a teraz by sa pestovaním kaktusov chcel živiť, môže ešte vybudovať takú úspešnú firmu, že sa tým bude živiť aj do osemdesiatky. Ak má prácu, ktorá ho živí, ale nenapĺňa, môže ju buď zmeniť, alebo vo voľnom čase konečne začať robiť to, o čom vždy sníval, napríklad maľovať. A tento koníček ho naplní takou energiou, že potom vydrží aj osem hodín v rutinnej práci, vďaka ktorej platí šeky, lebo sa bude tešiť na voľný čas, keď pre radosť zoberie štetec do ruky. Dôležité je, že zmenil svoj vlastný postoj, a že aj keď kedysi padol dole, vstal a našiel dôvod tešiť sa zo života.